Bloğun ilk deneme yazısı iftiharla sunar / The first test post of my blog
Yazar için Karakterin Önemi
Yazılarımı yazarken kendimi yazının içindeki biri
gibi hissederek yazıyorum. İçerikteki kurgusal karakterin karakterine
bürünüyorum yazmak için. Örneğin ‘Kâfi’ isimli şiirimi yazarken kendimi dostlarından
kafayı uzak tutmaya çalışan hayatı tiye almış bir adamın yerinde hissederek
yazmıştım. Şiirdeki kişi her zaman ben olmayabiliyorum. Bence bunu gerek
senaryoda gerek denemede gerek romanda da yapabilmeli yazan kişi. O yüzden
resimden farklı olarak ‘’Şair burada ne demek istemiş?’’ demek ile uğraşılmaz
benim ürettiklerimde. Çünkü o büyük ölçüde benden çıkmış benden başkasıdır
artık. O ne demek istiyor? Aslında yazıda bir kimlik var bakıldığında. Bu kimliğe
uygun mu verilen eser. Önemli bulduğum ilk husus bu.
Bu konuda kişilik\kimlik karmaşasına çok kafa
yoruyoruz. Hiçbirimiz zaten dünkü insan değiliz. Hayat bizim kişiliğimizde,
karakterimizde, benliğimizde sürekli değişimler yaşatmak için önümüze silsileler
seriyor. Bunlardan nasibini bir ölçüde alıyorsun istesen de istemesen de. Bu yüzden
bugün olduğumuz insanların kim olduğuyla ilgilenmeliyiz dün ile ya da yarın ne
olacağıyla değil. Çünkü bugün bana bu insan olmayı sunan koşullar yarın
olmayabilir. Yazdığım karakterlerde de bu gelişimi büyük ölçüde göstermeye çalışıyorum.
Koşullar değiştiğinde evet bu karakter, bu koşulda bunu tercih ederdi ve
karşılığında da buna katlanmalı ya da elde etmeli diye düşünüyorum. Yaşadığımız
dünyanın belli bir düzeni olduğunu görmek bana bu öngörüyü vermede çok şey
kattı. Kişi ne kadar öz bilinci yüksek bir insansa hayatta karşılaştığı şeyleri
yorumlaması ya da doğayı, insanı anlaması da öyle kolaylaşıyor. Her ne kadar
insan kendini doğadan büsbütün koparmış gibi görünse de halen içinde terbiye
edemediği o iradenin yokluğu alınlarında açık bir kitap gibi okutuyor kendilerini.
Her ne kadar hali hazırda bir oluş ve
bozuluştan bahsetmiş olsam da bazen her şey beklediğimiz gibi gitmiyor tabii
ki. Nadir de olsa beklemediğimiz oluşlar yahut bozuluşlar ile karşılaşabiliyoruz.
İşte benim en sevdiğim de budur. Sevdiğiniz bir başrolün ölmesi gibi, kötü
karakterin sonunda mutlulukla tanışması gibi… Beklenmedikler her zaman ilgimi
daha çok çekmiştir. En çok vermek istediğim mesajlar da onlar oluyor. Beklenmeyenler.
Aslında bu beklenmeyenlerin içinde de bizim dışarıdan kavrayamadığımız bir
adalet anlayışı hâkim. Bakın hak demiyorum, adalet. Aynı şey değil. Belki kötü
bir karakterin hakkı değildir o duyguyla tanışmak ancak adaletle tanışmayan
birinden adil davranmasını beklemez kimse. Kendi içinde bir şeylerden
vazgeçebilmesi için tanınan şanslardan bahsediyorum. Yoksa birine gayet saf
sevgi verip nankörlük de görebilirsiniz misal. Çünkü bilmeseniz de bu sevgiyi
vermek sizin göreviniz değildir. Başrol karakteriniz hayata veda edebilir,
yaşamak ona yaramayabilir. Burada bahsettiğim dönüşümü karma ya da ilahi adalet
gibi kavramsallaştırmaya oldukça karşıyım. Ne de olsa seyirciler sahnede yönetmeni
görmemelidirler.
The Importance of Character for the Writer
When I write, I immerse myself in the persona within the text. I become the fictional character, embodying their traits and perspectives. For instance, when I wrote my poem 'Kâfi', I imagined myself as a person who humorously distances himself from the complexities of life while keeping his friends at arm's length. The character in the poem isn't always me. I believe this approach should extend to scripts, essays, and novels alike. Therefore, unlike in visual art, there isn't much pondering over the question, "What does the poet mean here?" in my creations. Because what I produce largely transcends me; it becomes someone else entirely. The focus shifts to whether the work aligns with the identity of the character. This is the first aspect I find crucial.
In this regard, we grapple with the complexity of personality and identity. None of us remains the same person we were yesterday. Life constantly imposes changes upon our personalities, characters, and selves. We inevitably undergo these changes, whether willingly or not. Hence, it's more pertinent to inquire about who we are today rather than dwell on who we were yesterday or who we will be tomorrow. The conditions that allow us to be who we are today might not exist tomorrow. In my writing, I endeavor to showcase this evolution in characters. When circumstances change, I ponder how a character, under those circumstances, would react or what they would aspire to achieve. Recognizing the inherent order in the world has greatly contributed to my ability to anticipate such developments. The higher one's self-awareness, the easier it becomes to interpret life's occurrences or understand nature and humanity. Despite appearing to detach ourselves entirely from nature, the absence of that uncontrolled will still exposes us like an open book on our foreheads.
However, despite the ongoing cycle of formation and dissolution, things don't always go as expected. Occasionally, we encounter unexpected events or outcomes. These are what I cherish the most. Similar to the death of a beloved protagonist or the redemption of a villain, unexpected occurrences always captivate me. They often convey the messages I most wish to impart: the unexpected. Indeed, within these unexpected events lies a sense of justice that eludes our external understanding. Note, I do not say 'right', but 'justice'. They are not the same. While it may not be right for a villain to experience such emotions, no one expects justice from someone who has not yet encountered it. I speak of the chances given to let go of something within oneself. Otherwise, you may give pure love to someone and still face ingratitude. After all, giving such love is not your duty. Your protagonist may bid farewell to life, as living may not serve them. I am staunchly against conceptualizing this transformation as karma or divine justice. After all, the audience should not see the director on stage.
To bring my characters to life, I establish a connection with them akin to the one I have with myself during the time I inhabit them. Their identity is immaterial. When internalized, I realize I can live as they do. When the work is finished, there are times I feel like I've lost a friend for a while. Especially when writing a screenplay, after a while, the characters start conversing with me. It's an activity that requires and significantly enhances empathy. You see life from wherever you want to look at it. You follow wherever it leads. For me, this is the most crucial aspect in ensuring the vitality and emotional resonance of my creations. Look at the best fictional characters, and their creators surely have a connection with them. This imbues readers with a sense of authenticity; they don't feel like they're looking at a fictional character but rather listening to someone they've truly met. Because, for me, after the creative process, they're already 'someone'.